Förändring för livet

Ni som hängt med ett tag kanske minns att jag i höstas skrev om att jag skulle gå ner i vikt för Nils. Som många andra kickar jag igång det nya året med att börja leva sundare.

Igår på nyårsafton pratade vi nyårslöften, jag tror alla sade att deras löfte var att bli sundare och gå ner x antal kilon. Mitt löfte till mig själv är att bearbeta mitt sockersug. Därför har jag valt att inte äta godis under 2012. Jag har haft kortare uppehåll (3 månader) och klarat det galant. MEN jag har hela tiden räknat ner till jag får äta godis igen och det vill jag bort från. Därför blir det ett helt år, då kan jag jobba med att radera alla tankar på godis - för jag får ju inte äta på hela året. Förhoppningen är att jag efter ett år inte VILL äta godis.

Sen hoppar jag på Ida, med fika 1 gång/ vecka, det räcker gott och väl. Utmaningen här blir hos min farmor och farfar. De tillhör generationen där de blir förolämpade om man tackar nej till fika.

En skillnad med mitt löfte om att bli en sundare människa i år jämfört med tidigare år, det är att mamma och pappa stöttar. Och det hjälper till mycket! Hela min familj har/håller på att ändra livsstil och det är skönt.

Utmaningen så här i början är bl.a. att börja, att bryta ovanor, sockerabstinensen, finna nyttiga alternativ, tålamod, disciplin, komma in i annat tänk, skapa rutiner kring träning och vardagsmotion.

Jag vill så gärna att det här ska vara året då jag gör förändringar som kommer hålla resten av livet. Jag är trött på att gå upp och ner i vikt som en jo-jo. Det är långsiktiga val och förändringar som görs i år. Jag ska komma på en ordentlig morot, för att komma igång ordentligt.

Önska mig lycka till och hjälp mig gärna göra hälsosamma val när vi ses! Imorrn är början på resten av mitt liv.


Kommentarer
Ida

Det låter skitbra Jenny!! Du tänker ju helt rätt, och jag hejar massor på dig! Vill också få bort det värsta sockersuget, jag är verkligen en riktig sockerknarkare! Får abstinens och går och rotar i frysen efter godsaker, trots att jag bestämt mig för att inte äta sötsaker i veckan... Därför är det bäst att inte ha ngt skit hemma! Nu kör vi Jenny!! Heja oss!!

2012-01-01 @ 22:04:50
URL: http://vattenskida.blogg.se/
Anna - Mamma till Lowa & Wilton

Det där kommer du greja, det hör ju jag :) Ska också tappa ett o annat kilo, ska bli så grymt skönt! Komma i sina gamla kläder igen o bli nyttig. Nu kämpar vi tillsammans!

2012-01-02 @ 16:52:40
URL: http://annasvardagsliv.blogspot.com

Designen är gjord gratis av: Designbloggar
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0