Tjockis

"Hej Tjockis"T
"Tjena tjockis, hur är läget?"
"Vad tjock du börjar bli nu"
"Nu börjar du bli ordentligt tjock. Tjockis får man bara säga till gravida, det får man aldrig säga till någon annan (pratar till sin 6-åriga dotter)"
"När är det dags? OJ, jaha! Jag tror det är tvillingar"

Ovanstående är ett liiiitet utdrag av vad jag som gravid får höra inte dagligen, men flera gånger i veckan. Och jag skulle ljuga om jag sa att jag inte tog åt mig. Eftersom jag aldrig varit smal, så är ordet tjockis väldigt laddat för mig. Jag tycker inte att man har "rätt" att häva ur sig sånt till en gravid. Då vill man INTE höra sånt, det man behöver höra är att magen är fin, att man ser pigg ut, att man har fina kläder, är fin i håret osv. Att höra att man är en tjockis går fetbort! Jag blir ledsen och arg. Varenda dag känner jag mig tjock, varenda dag står jag framför spegeln och mår dåligt över att jag är tjock och inte känner mig bekväm med min kropp. Att sen få det "bekräftat" av folk, gör inte det hela bättre.

Det värsta var nog igår när jag kommer till jobbet i en ny klänning, kände mig fin ich fräsch. Det första jag får höra är:

K: Oj, nu tror jag bestämt magen har växt rejält.
Jag: Nja, tror inte den växt så mycket över en helg...
B: Ja, bredrandigt gör ju att man ser större ut, tyvärr.

Resten av dagen gick jag runt och kände mig tjock! Enda till eftermiddagen då en av kollegorna säger: Vad fin du är idag, vad mycket fina gravidkläder det finns nu. Annat var det när jag väntade barn.


Kalla mig INTE tjockis, tack!


Kommentarer
Annelie

Men rara ängel! Inte är du tjock! Klart magen växer när man är gravid, sen att folk inte fattar det är ju sorgligt! Ju större magen blir-ju vackrare! Det är nåt vackert med gravida kvinnor, jag brukar komma på mig själv med att titta lite för mycket för att jag tycker de är så fina :-) Av nån anledning tror folk att man får säga precis vad man vill till gravida, jag fattar verkligen inte varför! Jag tycker du ska bita tillbaka! Säg att du blir ledsen, att du inte uppskattar att man säger så osv, då lovar jag dig att det är DE som kommer känna sig dumma! Det får bli slut på gravid-mobbningen! Det är dags att man säger ifrån! Så heja heja! Du ÄR fin och fresh! Ses imorn! Kramar!

2011-06-01 @ 20:48:05
Elin

Oh herre gud vad jag känner igen mig i dethär!!! Som en personal på Julias förskola som frågar varje gång jag hämtar exakt hur många kilon jag har gått upp idag, trots att hon frågade igår. Suck! Själva principen, som om folk har med det att göra. Skrev nyligen också ett inlägg på min blogg om dethär med att man får kalla gravida för tjocka (enligt vissa) och det kändes så skönt att du också skrev om det. Man vill bara att folk ska kommentera det fina med graviditeten istället, att det faktiskt ligger ett växande barn där inne och att våra kroppar är fantasitiska som kan bära liv. Jag har svårt att bita ifrån när nån säger att jag är tjock men däremot säger jag "ja fast jag bär ju på ett nytt litet liv som jag är överlycklig för". Tusen kramar till dig vackra gravida kvinna!

2011-06-02 @ 06:39:51
URL: http://barnochfamilj.blogg.se/
Madde

Du är världens finaste!

2011-06-02 @ 15:35:57
URL: http://enresagenomlivet.blogg.se/

Designen är gjord gratis av: Designbloggar
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0