Rökning

Det är extremt få saker som får mig riktigt förbannad, men en sak som får det att ta hus i helvete det är när jag får höra om "folk" som röker under graviditeten OCH när barnet är fött. Jag vet egentligen inte vilket som är värst, vilket som gör mig mest förbannad. Men när jag läser detta på vårdguiden.se:

"Fostret får till och med i sig större mängd än mamman av vissa ämnen,
till exempel kolmonoxid och nikotin. De flesta av tobaksrökens ämnen
passerar fritt över till fostret. Nikotinet, som även finns i snus, gör att blodflödet i livmodern och moderkakan minskar och fostret får mindre syre och näring
".

Då gör det mig rosenrasande att "FOLK" är medvetna om detta, och detta till trots fortsätter att röka. Är inte ditt barns hälsa viktigare än dig själv?! Vill inte DU ge ditt barn de allra bästa förutsättningarna för ett hälsosamt liv? Att medvetet förgifta sitt barn och än värre göra det till passivrökare borde vara straffbart! En barnmorska som får reda på eller anar misstankar kring huruvida den blivande mamman (även partnern när barnet är fött) röker borde ha någon form av anmälningsplikt.

Rökning borde vara absolut förbjudet!

 

Jag väljer ofta dra en parallell till människor som inte har möjlighet att få ett biologiskt barn, som väljer att adoptera. Det dessa blivande föräldrar får genomgå för att ens ha den minsta lilla chans att få adoptera, det är beundransvärt de som tar sig igenom hela processen. De ska bl.a. ha en viss ekonomiskstatus, de får inte överstiga ett visst BMI, de ska kunna erbjuda barnet vissa specifika saker, nära och kära måste skriftligen rekommendera de blivnde föräldrarna, adoptionsbyrån granskar ALLT in i minsta detalj. Att som blivande adoptivförälder röka, skulle nog innebära att du inte har den minsta chans att få adoptera. Vad är då skillnaden? Vi som inte adopterar kan egentligen göra precis vad vi vill med vår kropp och vårt barn, utan att någon har något att säga till om.

 

Sade jag att rökning och graviditet/föräldrarskap gör mig oxtokig?


Kommentarer

Designen är gjord gratis av: Designbloggar
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0